اطلاعات کشور thailand

آب و هوا

آب و هوای تایلند (thailand-weather) چون تایلند به دریا نزدیک است بشتر مواقع دارای یک آب هوای معتدل می باشد كشور تايلند در موقعيت استراتژيكي جنوب شرقي آسيا قرار داشته و بسيار حاصلخيز مي باشد. شمال كشور كوهستاني و داراي جنگلهاي بسياري است و نواحي مركزي آن پوشيده از شاليزارهاي سرسبز برنج است. قسمت غرب و شرق سرزمين داراي باغهاي ميوه، درختان كائوچو، جنگلهاي هميشه سبز و ساحل شني سفيد است. علاوه بر آن داراي جزاير بسياري است كه هر كدام، گويي تصويري از بهشت را براي گردشگران به نمايش مي گذارد، اما بهترین فصل تایلند از نظر کم بودن گرما و باران در تایلند، بین ماه های نوامبر تا فوریه و در فصل سرماست. دمای هوا تایلند در این فصل روزها ۲۸ درجه سانتیگراد و شب ها ۱۲ درجه سانتیگراد است و هوا کم ترین رطوبت را دارد. پس از آن فصل گرما آغاز می شود که آوریل گرمترین ماه آن است و جشن آب در تایلند نیز به همین دلیل در نیمه این ماه برگزار می شود.

- فصل گرم وخشک در تایلند از فوریه (دومین ماه سال 13 بهمن تا 11 اسفند) تا می (12 اردیبهشت تا 11خرداد)، میانگین دمای ۳۴ درجه، رطوبت ۷۵ درصد.

- فصل بارانی و آفتابی در تایلند از ژوئن (12خرداد تا10تیر) تا اکتبر (10 مهر تا 10 آبان)، میانگین دمای ۲۹ درجه، رطوبت ۸۷ درصد.

- فصل سرد در تایلند از نوامبر (11آبان تا 10 آذر) تا فوریه دومین ماه سال 13 بهمن تا 11 اسفند)، میانگین دما تا زیر ۲۰ درجه، کاهش رطوبت.

- فصل بارانی و آفتابی در تایلند در بانکوک معمولا باران زیادی در ماه های آگوست (11مرداد تا 10 شهریور) و سپتامبر (11شهریور تا 9 مهر) می بارد و در اکتبر (10 مهر تا 10 آبان) به بیشترین حد خود رسیده و سیلاب هایی نیز در شهر جاری می شوند.

فاصله هوایی:

فاصله هوایی تهران تا بانکوک مستقیم ۷ ساعت است و با توجه به ۳.۵ ساعت اختلاف ساعت٬ اگر از فرودگاه امام (IKA) تهران ساعت ۸ صبح پرواز داشته باشیم ساعت ۶.۵ عصر همانروز در فرودگاه جدید BKK بانکوک فرود خواهیم آمد، و تا خروج از فرودگاه و تحویل اتاق هتل در بانکوک ساعت ۸ شب خواهد شد. پس در برنامه ریزی روز اول سفر تایلندتان این نکته را در نظر داشته باشید.

اختلاف ساعت:

ساعت در بانکوک ۳.۵ ساعت از تهران جلوتر است. مثلا اگر ساعت در تهران ۱بعدظهر است وقت محلی در بانکوک ۴.۵ بعد از ظهر است.

واحد پول:

واحد پول تایلند از اواخر قرن ۱۹ تا کنون بات Baht بوده است و هر بات به صد ستنگ Satang تقسیم می شود. اسکناس های رایج در تایلند از بیست تا هزار بات متغیر است و بر روی تمامی آنها تصویری از پادشاه کنونی تایلند به همراه نمادهای دیگری همچون مهر سلطنتی وجود دارد.

اسکناس های رایج در این کشور شامل ۱۰۰۰ بات (خاکستری)، ۵۰۰ بات (بنفش)، ۱۰۰ بات (قرمز)، ۵۰ بات (آبی) و ۲۰ بات (سبز) می باشند، اسکناس ۱۰ بات (قهوه ای) نیز ممکن است گاهی به چشم بخورد ولی این اسکناس پس از دوران بحران اقتصادی آسیا از رده خارج شده است. سکه های مضروب در این کشور نیز شامل ۲۵ و ۵۰ ستنگ (به ندرت دیده می شود)، یک، پنج و ده باتی می شوند.

کد اختصاری بات تایلند THB و نشانه نوشتاری آن Bht، ฿ یا β است.

 

تعطیلات رسمی:

تعطیلات رسمی در تایلند، هر سال در تقویم قمری همان سال اعلام می شود و به این دلیل با اندکی با تغییر همراه است.

اول ژانویه: روز آغاز سال نو

6 آوریل: روز یادبود پادشاه رامای اول

۱۵-۱۳ آوریل:‌ جشن سال نو تایلندی- جشن آب

ماه می: مراسم سلطنتی کاشت، آغاز رسمی فصل کاشت در تایلند

اول می: روز جهانی کارگر

پنجم می: روز تاجگذاری

اول جولای: روز نیمه سال

۱۲ آگوست: روز تولد ملکه، روز مادر

۲۳ اکتبر: سالمرگ رامای پنجم

۵ دسامبر: روز تولد پادشاه، روز ملی، روز پدر

۱۰ دسامبر: روز قانونگذاری - تبدیل حکوت تایلند به سلطنت مشروطه

۳۱ دسامبر: شب سال نو

مخارج روزانه

- حداقل: غذا ۹۰ تا ۱۸۰ بات، مسکن ۱۳۰ تا۶۵۰ بات

- متوسط: غذا ۱۸۰ تا ۳۰۰ بات، مسکن ۶۵۰ تا ۲۵۷۰ بات

- عالی: غذا بالاتر از ۳۰۰ بات، مسکن بالاتر از ۲۵۷۰ بات

برای محاسبه قيمتها از اين فرمول استفاده کنيد: ۱ دلار آمريکا = ۴۰ بات تايلند / يا يک بات تايلند = ۲۲۰ ريال ايران،

البته نرخها دقيق نيست و با کمی اختلاف محاسبه شده است.

حمل و نقل شهری:

تاکسي: در طول ۲۴ ساعت شبانه روز صدها هزار دستگاه تاکس در  شهر بانکوک مشغول جابجائی مسافران  هستند٬ همه تاکسی های بانکوک تويوتا و مدلهای جديد هستند که رنگهای مختلفی دارند اما بيشتر آنها با گلگير های سبز سير و بدنه زرد رنگ هستند. همه تاکسی ها در بانکوک دارای تابلوئی با عنوان تاکسی متر  بر روی سقف تاکسی هستند. تاکسيها در بانکوک از تاکسی متر استفاده ميکنند و  ورودی مسافر ۳۵ بت تايلند تا ۲ کيلومتر است٬ و برای هر کيلومتر اضافه ۲ بت محاسبه ميشود. در ساعات پر رفت و آمد و محلهای پر ترافيک استفاده از تاکسی به صرفه نيست. چون برای هر دقيقه ايستادن پشت ترافيک نيز ۲ بت منظور خواهد شد. و بطور متوسط برای يک سفر متوسط  با تاکسی بين ۱۰۰ تا ۱۵۰ بت بايد پرداخت. برای مسافران خارجی که از فرودگاه بانکوک به داخل شهر می آيند علاوه بر کرايه عادی تاکسی يعنی ۳۵ بت ورودی و .... مبلغ ۵۰ بت عوارض و حدود ۸۰ بت عوارض اتوبان که بصورت پل هوائی است دريافت ميشود.

اتوبوس: در شهر بانکوک تعداد بسيار زيادی اتوبوس بصورت شبانه روز به جابجائی مسافران مشغول هستند. و در هر ساعت ار شبانه روز و در هرجای شهر که باشيد ميتوانيد از اين اتوبوسها استفاده کنيد٬ البته يادگرفتن مسير ها کمی مشکل است اما اگر نقشه شهر بانکوک را همراه داشته باشيد( نقشه را در فرودگاه بصورت رايگان ميتوان تهيه کرد) شماره خطوط اتوبوس را ميتوانيد به راحتی بر روی نقشه پيدا کنيد. بطور کلی ۲ نوع اتوبوس در شهر بانکوک وجود دارد.

۱ـ اتوبوسهای کولر دار که قيمت بليط آنها نسبت به مسافت تعيين ميشود و از ۱۰ بت تا۲۰ بت است. مسير ها بسيار طولانی است و اتوبوسها معمولا از شرق به غرب يا شمال به جنوب شهر و بلعکس .

۲- اتوبوسهای عادی که  در همان مسير ها حرکت ميکنند و تفاوتشان با نوع اول در اين است که بدون کولر هستند و قيمت بليط آنها برای يک مسير کامل ۵/۶  و ۸ بت است. اما برای استفاده از اتوبوس در بانکوک دو نکته بسيار مهم وجود دارد٬

اول اينکه هنگام سوار يا پياده شدن بايد خيلی سريع سوار يا پياده شويد چون اتوبوس خيلی زود حرکت ميکند و مثل اتوبوسهای ايران نمی ايستد٬ بايد مثل يک سرباز آماده بپريد توی اتوبوس. و برای پياده شدن هم قبل از ايستگاه مورد نظر بايد يک بار زنگ بزنيد.

دوم: در مورد بليط اتوبوس است٬ برای استفاده از اتوبوس بايد ابتدا سوار شويد و بعد شاگرد اتوبوس که يونيفرم به تن دارد به شما ماراجعه ميکند و پول بليط را ميگيرد و به شما بليط ميدهد٬ مسافر بايد بليط را تا هنگام پياده شدن نزد خود نگهدارد زيرا در طی مسير بازرسان برای چک کردن بليطها مراجعه ميکنند و اگر کسی بليط نداشته باشد  حد اکثر ۱۸۰ برابر قيمت بليط آن مسير جريمه خواهد شد. آمدن بازرس معلوم نيست ولی همه مسافران هميشه آماده هستند تا اگر آمد بليط ارائه دهند. شايد فکر کنيد که اين مطلب بی اهميت است که من به آن پرداخته ام! اما من خودم شاهد بودم که يک نفر با اين مشکل مواجه شد .

قطار هوائی: بعضی از نقاط پر رفت و آمد شهر بانکوک دارای قطار هوائی است که بسيار راحت و سريع است.در مسير هائی که گاهی اگر بخواهيد با اتوبوس يا تاکسی برويد حدود ۲ ساعت طول خواهد کشيد اگر از قطار هوائی استفاده کنيد تنها ۱۵ تا ۲۰ دقيقه به مقصد خواهيد رسيد.قيمت بليط قطار از ۱۵ تا ۴۵ بت است که بصورت کارتهای الکترونيکی است و در هر ايستگاه قطار  از باجه مخصوص ميتوان تهيه کرد.