اطلاعات کشور china

چين China

نام رسمي جمهوري خلق چين:

نام محلي: ژوانگهو (Zhonghua)

اسامي ديگر: امپرتوري آلماني، چين سرح، چين كمونيست

پايتخت: پكن

تاريخ استقلال: داراي قدمت تاريخي

روز ملي:اول ماه اكتبر سالروز تاسيس جمهوري خلق چين(1949)

نوع حكومت: جمهوري تك حزبي خلق با يك مجلس قانون گذاري، از سال1949

رئيس حكومت: رئيس جمهور

رئيس دولت: نخست وزير

مساحت نه ميليون پانصدوهفتادودوهزارو نهصد كيلومتر مربع

واحد پول: رنميني يو آن

 

سرزمين چين پرجمعيت ترين كشور جهان محسوب مي شود، پهنه وسيعي از آسياي مركزي و خاوري را در برگرفته است. اين كشور عظيم از شمال به مغولستان، از شمال خاوري به كشور روسيه، از خاور به كشور كره شمالي، درياي زرد و چين شرقي، از جنوب به درياي چين جنوبي، كشور ويتنام، لائوس، ميانمار(برمه)، هند، بوتان و نپال، از غرب به كشورهاي هند، پاكستان، افغانستان، تاجيكستان، قرقيزستان و از شمال غربي به پيش تثبيت گرديده است. قرنهاست كه تمدن چين داراي شهرت خاص و عام است.

اطلاعات ضروري:

طول پرواز از تهران تا پكن حدود 7ساعت مي باشد.

اختلاف ساعت: پكن حدود سه ساعت و نيم و شانگهاي حدود 4ساعت جلوتر از تهران هستند.

واحد پول چين يوان است

مراكز خريد شهر پكن عبارتند از: بازار هنگ كنگ - فروشگاه بزرگ خونچيا - خيابان ونگ فوجينگ - مركز لوفت هانزا- مركز شيدن در خيابان شيدن- فروشگاه فرند شيپ

مراكز خريد شانگهاي عبارتند از: خيابان نانجينگ و فروشگاه Number One

ولتاژ برق 220 ولت

آب لوله كشي قابل شرب نيست.

كد تلفن پكن 008610 و شانگهاي 008621 مي باشد

مراكز ديدني شهر پكن عبارتند از: شهر ممنوعه- قصر تابستاني- ديوار چين- معبد بهشت- ميدان تيان آن من - شهر زيرزميني - مقبره امپراطوران خاندان مينگ- برنامه نمايش هنرهاي ملي و آكروبات - آكواريومBlue Zoo

مراكز ديدني شهر شانگهاي عبارتند از معبد بودا- باغ زيباي يويوان- رودخانه هوانگ يو

پكن

شهر پكن بعنوان مركز سياسي و تجاري چين با وسعت حدود 800/16 كيلومتر مربع يكي از مهمترين و جذاب ترين پايتخت هاي جهان محسوب مي شود. پكن داراي آب و هوايي چهارفصل بوده و بهترين زمان براي مسافرت به اين شهر، فصل پاييز و بهار مي باشد.آثار بسيار زيبا و باستاني پكن، خود حكايت از قدمت 3000 ساله اين شهردارد. مسئولان شهر پكن براي جرب جهانگردان اقدامات زيادي را فراهم ساخته كه از ساخت هتل هاي بسيار شيك و مجلل، مراكز تفريحي، مراكز خريد، سالنهاي نمايش، امكانات خوب حمل و نقل شهزي، محلهاي مختلف براي اجراي اپراي Peking، و ديگر اماكن امروزي در كنار آثار باستاني همچون ميدان Tianamen، شهر ممنوعه، قصرهاي امپراطوري، ديوار بزرگ چين و معبد آسماني،قصر تابستاني و عمارتهاي زيبا همگي بهانه اي است براي حضور ميليونها توريست و جهانگرد از سراسر جهان در اين شهر.

 

معبد آسماني

اين معبد در مكاني بسيار زيبا و با شكوه بنا شده است. امپراطوران چيني در آن زمان خودشان را پسر بهشت نمادي از زمين طراحي شده است. چينيان در آن زمان اعتقاد داشته اند كه آسمان بلند و مرتفع است ولي زمين، پست و حقير است. و تمامي اينها منعكس كننده افكار چينيهاي باستان مي باشد. از جذابيتهاي ديگر اين معبد وجود چترهايي با سر طلايي رنگ مي باشد. اين بنا از چوب و آجر ساخته شده است.

 

ديوار بزرگ چين

ديوار بزرگ چين دژي است به منظور حفاظت از سلسله هاي مختلف چين در مقابل تاخت و تاز هانيكها، مغولها، تركها و ساير اقوام چادر نشين كه از سرزمين هاي جديد مغولستان و منچوريا مي آمدند، ساخته شده است. ديوار چين طويل ترين ديوار ساخت دست بشر مي باشد كه به طول تقريبي 6352 كيلومتر از گذرگاه شانگهاي در درياي بوهايي در شرق و حد فاصل چين و منچوري تا لوپ نور در جنوبي ترين قسمت منطقه خودمختار زينجيانگ كشيده شده است. اينديوار تقريبا" مرز بين چين شمالي و مغولستان داخلي را مشخص مي كند. امروزه برخي از قسمتهايي كه در بخشهاي توريستي قرار دارد بازسازي شده است.

 

شهر ممنوعه

شهر ممنوعه يا همان GU Gong در شمال ميدان Tiananmen در پكن واقع شده است. در چين باستان فقط دو امپراطوري Qing و Ming اقدام به ساخت كاخ و قصرهاي مجلل نموده اندكه امروزه بعنوان بزرگترين مجموعه كاخ موزه هاي امپراطوري چين با مساحت 74 هكتار در جهان مطرح مي باشد.

شهر ممنوعه با 6متر خندوق و ده متر ديوار محصور شده است و هر ديوار آن يك دروازه دارد. شهر ممنوعه به دو بخش تقسيم مي شود:بخش جنوبي يا محوطه بيروني كه امپراطوري وقت در آنجا فرمانروايي مي كردو بخش شمالي يا محوطه دروني كه وي با خانواده اش در آن زندگي مي كردهاست. ساخت قصر از سال 1407 يعني در پنجمين سال فرمانروايي Yongle، امپراطور سوم سلسله Ming آغاز شد و 14 سال بعد در سال 1420 تكميل شد. مردم چين باستان نهايت مهارت خود را در ساخت شهر ممنوعه بكار برده اند و در ساخت آن از كاشي و آجرهاي زمرد رنگ استفاده شده است. و ساخت شگفت انگيز و هنر معماري با شكوه آن توريستهاي زيادي را به خود جلب مي نمايد.

 

ميدان تيان آن من

اين ميدان در مركز پايتخت بنا شده است. محلي براي بازديد برج Tiananmen مقبره قهرمانان چين، كاخ ها و عمارت به ياد ماندني MAO ZEDONG و پرچم ملي در اين ميدان هميشه برافراشته است. و همه روزه هزاران نفر از جهانگردان و شهروندان چيني از ميدان بازديد مي كنند. اين ميدان در سال 1417 و طي سلسله MING در كنار شهرممنوعه ساخته شده است و موزه ملي چين در شرق اين ميدان قرار دارد. همچنين اين ميدان همه روزه از گلهاي زيبا و تازه آراسته مي شود و اين امر برجذابيت اين محل افزوده است.

شانگهاي

اين شهر با قدمتي تاريخي در دهانه رودخانه YANGTZE واقع شده است. اين شهر صنعتي امروزه با 5/18 ميليون نفر جمعيت بعنوان يكي از بهترين شهرهاي صنعتي جهان محسوب مي شود. شانگهاي يكي از كلان شهرهاي جهان معاصر، از نظر فرهنگي و نژادي گونه هاي مختلف اقوام را در خود جاي داده است. خصيصه رفتاري مدرنيسم و سنتي حتي چيني ها را نيز در اين منطقه در برگرفته است. اين شهر يكي از بزرگترين مراكز اصلي در زمينه بازرگاني و تجاري و يكي از بنادر مهم در آسيا و منطقه جنوبشرق محسوب مي شود كه توجه جهانيان را به خود جلب نموده است.

برج مخابراتي شانگهاي با 468 متر ارتفاع يكي از چهار برج مرتفع جهان بعنوان سمبل و نماد شانگهاي بشمار مي آيد و در بخش مياني آن مغازه ها و رستوران هاي زيبايي داير مي باشد.

از ديگر مناطق ديدني شانگهاي مي توان به SHESHAN جزيره CHONGMING، DINGSHAN و منطقهSHENSHUINGANG اشاره كرد. شرق شناسان اروپايي و غربي سرزمين بهشتي شانگهاي را به عنوان پاريس شرق نيز نام دارد.

 

هانگزو

اين شهر مركز ايالت Zhejiang مي باشد، مركزي سياسي، اقتصادي و فرهنگي با جمعيتي بالغ بر 5/6 ميليون نفر بسيار زيبا و از نظر اقتصادي در جايگاه دوم در چين مطرح مي باشد. فاصله شانگهاي با اين شهر حدود 200 كيلومتر است كه از طريق بزرگرهها مي توانيد كمتر از 2 ساعت به شهر هانگزو برويد. ساليانه 20 ميليون توريست داخلي و خارجي از مركز ايالت ZHEJIANG ديدن مي كنند. ماركوپولو ايتاليايي اين شهر را بعنوان با شكوه ترين و جذاب ترين شهر جهان در دوران سلسله Yuan توصيف كرده است.